Waarom zeg jij sorry?

Het gebeurde me deze week weer: ik kreeg een mailtje van iemand waar niet de informatie in stond waar ik specifiek om had gevraagd. Snel stuurde ik een mailtje terug met als eerste zin: ‘Sorry hoor, ik heb het waarschijnlijk niet goed uitgelegd, maar ik bedoelde eigenlijk…’
Waarom deed ik dat? Want ik wist dat het mijn mail heel duidelijk was. En toch bood ik mijn excuses aan voor iets dat niet mijn fout was.

Ik ben niet de enige. Het is een ongeschreven, onbewuste reactie die door onderzoekers wordt omschreven als de Power Dead-Even Rule.

Wil je een goede collegiale, zakelijke relatie opbouwen met een andere vrouw, dan moet jouw zelfvertrouwen en status, gevoelsmatig gelijkwaardig zijn aan het zelfvertrouwen en de status van de andere vrouw. Anders voelt het niet goed. De meeste vrouwen communiceren namelijk altijd op basis van gelijkwaardigheid en zoeken verbinding. Anders ‘voelt’ het raar.

Daarom zeggen vrouwen veel vaker ‘sorry’ dan mannen. Om dus die gelijkwaardigheid te behouden en iemand anders geen slecht gevoel te geven. Ook als het NIET jouw schuld is.
Loopt iemand anders tegen jou aan: ‘Sorry!’ Heeft de IT-man op kantoor het verkeerde snoertje aangesloten: ‘Sorry hoor, ik heb het waarschijnlijk zelf verkeerd gedaan, maar het werkt nog steeds niet.’ Als je promotie hebt gemaakt en je directe collega niet, dan komt vaak het indirecte excuus voorbij: ‘Ik weet niet of er ik zo blij mee ben, want het zorgt ook voor heel veel extra werk en zwaardere projecten.’

Is dit erg? Dat ligt eraan. Soms kan het heel goed werken en geeft het je een goed gevoel. Niets mis mee. Maar ik vraag mijn klanten ook altijd: houd het je tegen? Stop er dan mee. Of wees je in ieder geval bewust wanneer en waarom je sorry zegt. Doe je het omdat je ergens bang voor bent? Wil je (onbewust) aardig gevonden worden? Laat dan de sorry eens een keer weg en kijk wat er gebeurt.

Laat je kansen lopen omdat je anders bang bent dat je de verbinding met je collega’s verliest? Daar schiet je helemaal niets mee op, behalve dat je jezelf en je prestaties klein maakt.
Dus gebruik een excuus alleen als je je er goed bij voelt of als je echt een excuus wilt maken. Dat kun je heel simpel checken: wat voel je als degene beaamt dat je iets fout hebt gedaan?
“Ja inderdaad, Wendy, jouw mailtje was erg onduidelijk en daarom kon ik geen goed antwoord sturen. Volgende keer iets scherper formuleren alsjeblieft.”
Als je dan denkt: ho ho ho, wacht eens even makker, daar was mijn sorry niet voor bedoeld. Dan weet je dat het een nepexcuus was. Niet meer doen dus.

Nieuws
Deel dit bericht:
Volgend bericht
Confessions of a communicatieadviseur
Menu